Biblia afirma in mai multe locuri ca Isus Hristos este Dumnezeul Creator. Spre exemplu, ‘ Toate lucrurile au fost facute prin El [ Cuvantul, in Greaca (logos) = Isus Hristos]’ (Ioan 1:3), si ‘ Pentru ca prin El [Isus Hristos] au fost facute toate lucrurile’ (Coloseni 1:16).
Daca acest lucru este adevarat, trebuie sa ne asteptam sa gasim anumite asemanari intre ceea ce s-a intamplat la crearea lumii si lucrarile lui Isus in timpul in care a stat pe pamant. Ce gasim?
In primul rand trebuie sa ne gandim ce fel de dovezi cautam.
Cateva din elementele esentiale si distinctive ale creatiei, asa cum le gasim in Geneza capitolul 1, si in multe alte locuri din Biblie sunt:
1. Creatia presupune ca Dumnezeu a adus la existenta imediat si instantaneu materie care nu exista, fara a se folosi de materiale preexistente sau cauze secundare, spre exemplu, in crearea cerului si a pamantului, asa cum gasim in Geneza 1:1.
Creatia presupune de asemenea modelarea, combinarea sau transformarea materialelor existente, ca si atunci cand Dumnezeu l-a creat pe Adam din tarana (Geneza 2:7) si pe Eva din coasta lui Adam (Geneza 2:21-22).
2. Creatia presupune conferirea de viata materiilor lipsite de viata.
3. Mecanismul creatiei sau mijloacele prin care lucrurile de mai sus au fost realizate a fost prin Cuvantul Domnului, ceea ce inseamna ca Dumnezeu a spus ( = Dumnezeu si -a dorit sa se intample (1)) …. si s-a intamplat.
4. Scopul sau motivul pentru care Dumnezeu a creat lumea a fost pentru a-si arata Slava (2), ca sa-si faca cunoscuta puterea, intelepciunea, voia si Numele Lui Sfant (3) si astfel sa poata primi lauda din partea fiintelor create. (4)
Nota: Nu trebuie sa ne asteptam sa gasim paralele exacte intre minunile facute de Isus si ceea ce s-a intamplat la Creatie, pentru ca Isus nu a venit sa recreeze universul ci sa caute si sa salveze pe cei pierduti (5), ca sa-si dea viata ca pret de rascumparare pentru multi (6). Cu aceste lucruri in minte haideti sa comparam aceste patru aspecte ale Creatiei cu lucrarile lui Isus.
1. Creatia din nimic si/sau din materie deja existenta.
Cateva din minunile lui Isus au implicat crearea de materie noua. Daca au fost create din nimic sau din materie deja existenta nu ne este specificat de scriitorii Evangheliilor, deoarece ei au pus accent pe minunea in fapt si pe efectele produse de aceasta (Apostolul Ioan subliniaza invataturiile pe care Isus le-a dat prin aceste minuni), mai degraba decat orice analiza a modus operandi (modul de operare).
Prima minune a lui Isus a presupus crearea vinului. Fiind invitat la o nunta, Isus i-a instruit pe cei care serveau, sa umple sase vase de piatra cu apa si apoi sa duca din ele celui ce conducea ceremonia nuntii. Cand ei au sosit apa fusese preschimbata in vin (7), aceasta inseamna ca au fost creati instantaneu atomi de carbon si molecule chimice care au facut sucul de strugure, dioxid de carbon, substante colorante etc.
Alte exemple sunt cele doua evenimente in care Isus multimile: prima data a hranit mai mult de 5000 de oameni din cinci paini si doi pesti (8), iar a doua oara a hranit mai mult de 4000 de oameni din sapte paini si cativa pesti mici.
In amandoua situatiile painea si pestii existau. Isus fie a facut ca acestia sa fie multiplicati, ori a inpartit mai intai mancarea existenta si apoi a creat paini si pesti noi pana cand toti au fost hraniti.
Indiferent de cum s-a intamplat, Isus a creat suficienta paine si peste, nu numai pentru a hrani mii de oameni, dar firimiturile ramase au umplut 12 cosuri pline cu prima ocazie si 7 cosuri in cea de-a doua situatie. Aceasta a implicat nu numai crearea de carbohidrati, proteine si alte molecule apropiate structurii painilor si pestilor, dar si alinierea lor imediata in forma si structura necesara pentru a fi facuta painea si pestele.
Cateva din minunile lui Isus, spre exemplu cea de vindecare a leprosilor (10), orbilor (11), paraliticilor (12), a implicat repararea imediata a tesuturilor, nervilor muschiilor, etc., si cresterea instantanee sau regenerarea celulelor sanatoase. Rezultatul final a fost crearea de parti sanatoase si functionale ale corpului care sa le inlocuiasca pe cele moarte, nefunctionale sau atrofiate.
2. Invierea
Isus a inviat oameni care erau morti in trei situatii diferite: pe fiul unei vaduve (13), pe fiica lui Iair (14) si pe prietenul Sau Lazar (15). In cazul lui Lazar, trupul se gasea in mormant de 4 zile, si cuvintele Martei, sora lui, ne
confirma aceasta : ”… miroase greu, caci este mort de 4 zile” (16)
Aceasta ne arata ca procesul de descompunere a trupului mort, care pana la final ajunge tarana, deja incepuse. Astfel ca aici gasim o paralela intre ceea ce s-a intamplat in a sasea zi a creatiei, cand Dumnezeu l-a creat pe Adam din tarana pamantului si i-a suflat in nari suflarea de viata si Adam a devenit o fiinta vie (17). Isus l-a chemat pe Lazar la viata si moleculele trupului sau, aflate in proces de descompunere, au redevenit o fiinta vie.
In cazul fiului vaduvei si a fiicei lui Iair, moartea fusese mult mai recenta, probabil in aceeasi zi in care Isus i-a inviat. Acelasi principiu se aplica si aici.
3. Metodele folosite de Isus
Isus a folosit o varietate de metode prin care a facut minuni. Acestea au implicat atingerea leprosilor, orbilor,
mortilor; folosirea salivei pentru a vindeca un surdo-mut (18) si a unui orb (19); folosirea tinei (cu instructiuni de spalare) pentru a vindeca un orb; (20,21) si puterea Cuvantului pentru a vindeca, pentru a invia din morti si pentru a scoate demoni.
Totusi, ceea ce s-a intamplat in aceste situatii si in toate cazurile in care Isus a facut minuni a fost ca Isus si-a dorit sa se intample si s-a intamplat. Acest lucru este cel mai bine ilustrat in cazul vindecarii fiului unui slujbas. Isus era in Cana din Galilea si un anume slujbas imparatesc L-a rugat sa calatoreasca pana la Capernaum ca sa ii vindece fiul care era pe moarte. Apostolul Ioan ne descrie ce s-a intamplat , dupa cum urmeaza :
‚ Isus S-a intors deci in Cana din Galilea, unde prefacuse apa in vin. In Capernaum era un slujbas imparatesc, al carui fiu era bolnav.
Slujbasul acesta a aflat ca Isus venise din Iudeea in Galilea, s-a dus la El, si L-a rugat sa vina si sa tamaduiasca pe fiul lui, care era pe moarte.
Isus i-a zis : „Daca nu vedeti semne si minuni, cu nici un chip nu credeti!”
Slujbasul imparatesc I-a zis : „Doamne, vino pana nu moare micutul meu.”
„Du-te”, i-a zis Isus, „fiul tau traieste.” Si omul acela a crezut cuvintele, pe care i le spusese Isus, si a pornit la drum.
Pe cand se pogora el, l-au intampinat robii lui, si i-au adus vestea ca fiul lui traieste. El i-a intrebat de ceasul in care a inceput sa ii fie mai bine. Si ei i-au zis: „ Ieri in ceasul al saptelea, l-au lasat frigurile.”
Tatal a cunoscut ca tocmai in ceasul acela ii zisese Isus : „Fiul tau traieste.” Si a crezut el si toata casa lui.‚ (Evanghelia lui Ioan 4: 46 – 53).
Capernaum-ul era la o distanta de 27 km fata de Cana in linie dreapta, ceea ce inseamna nu era nici o posibilitate ca fiul bolnav sau oricine din Capernaum, sa il auda pe Isus sau sa fie influentat de prezenta lui fizica in Cana.
Isus si-a dorit / a voit ca baiatul bolnav sa fie vindecat, chiar si la o distanta de 27 de km, si astfel acesta a fost vindecat. In acelasi mod, Isus si-a dorit/a voit ca apa sa devina vin, asa cum s-a intamplat la nunta din Cana, si aceasta a fost preschimbata in vin. A voit ca painea si pestii sa fie inmultiti si asa s-a intamplat; si-a dorit ca cei 10 leprosi sa fie vindecati in drumul lor catre preoti si ei au fost vindecati. (22)
Este interesant ca un sutas roman a recunoscut aceasta autoritate a lui Isus. Sutasul a trimis slujitori sa ii ceara lui Isus sa vina sa vindece pe robul lui, asa cum ne scrie apostolul Luca:
‚Isus a plecat cu ei; dar nu era departe de casa, cand sutasul a trimis la El pe niste prieteni sa ii spuna: „Doamne nu te mai osteni atata, pentru ca nu sunt vrednic sa intri sub acoperamantul meu.
De aceea nici nu m-am socotit vrednic sa vin eu insumi la Tine. Ci zi o vorba, si robul meu va fi tamaduit.
Caci si eu, care sunt supt stapanirea altuia, am supt mine ostasi. Si zic unuia: „Du-te!” si se duce; altuia: „Vino!” si vine; si robului meu: „Fa cutare lucru!” si-l face.”
Cand a auzit Isus aceste vorbe, S-a minunat de sutas, S-a intors spre norodul, care mergea dupa El, si a zis: „Va spun ca nici chiar in Israel n-am gasit o credinta atat de mare.”
Cand s-au intors acasa, trimisii au gasit sanatos pe robul care fusese bolnav.” (Evanghelia lui Luca 7: 6-10)
Sutasul a recunoscut ca vocea lui Isus nu putea sa fie auzita de robul bolnav, dar rezultatul, adus prin exercitarea puterii lui Isus, nu avea sa fie mai putin eficient din aceasta cauza.
4. Gloria lui Isus vazuta prin minuni
Dupa ce este descrisa prima minune a lui Isus – transformarea apei in vin- apostolul Ioan ne spune ca „ El si-a manifestat Slava, si ucenicii Lui au crezut in El” (23). Cand Isus a aflat ca Lazar este bolnav a spus : „ Boala aceasta nu este este spre moarte, ci spre slava lui Dumnezeu, pentru ca Fiul lui Dumnezeu sa fie proslavit prin ea.” Si apoi, dupa ce Lazar a murit si inainte ca Isus sa il invie, El a spus Martei: „Nu Ti-am spus ca daca vei crede, vei vedea Slava lui Dumnezeu?” (24)
Apostolul Ioan numeste minunile lui Isus „semne” (25) si in evanghelia lui, Ioan arata spre ce conduc aceste semne: (26) „ Dar lucrurile acestea au fost scrise, penru ca voi sa credeti ca Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu; si crezand sa aveti viata in Numele Lui.” (27)
Concluzii
Isus Hristos este Dumnezeul Creator. Nu numai ca Scripturile afirma acest lucru, (28) dar in timpul in care a stat pe pamant, El a facut aceleasi lucrari pe care ne-am astepta sa le faca si Dumnezeul Creator. Isus a facut aceste lucruri exact asa cum ne-am astepta sa le faca si Dumnezeul Creator – prin Cuvantul Sau, plin de autoritate, si prin exercitarea voii Sale. Si prin aceste lucruri si-a aratat Slava Sa.
Acesta este un motiv de lauda si inspiratie pentru cei ce cred Cuvantul lui Dumnezeu, si in acelasi timp este o reconfirmare a doctrinei evolutiei teiste. Gandul ca Isus ar fi folosit procese aleatoare evolutioniste pentru a vindeca bolnavii sau pentru a invia mortii este la fel de absurd ca ideea ca El a a folosit astfel de procese pentru a crea viata la inceput.
Referinte si note
1. Vezi R.M. Grigg, „Creatia – cum a facut-o Dumnezeu?”, Creation 13(2):36-38.
2. Psalm 19:1
3. Exod 9:16; Romani 9:17,22-24; Efeseni 1:5-10; 3:9-11.
4. 1 Cronici 16:29; Psalm 29:1, Apocalipsa 4:11
5. Luca 19:10
6. Matei 20:28
7. Ioan 2:1-11. Noteaza vs 9
8. Este interesant ca acesta este singurul miracol descris in toate cele patru Evanghelii: Matei 14:15-21; Marcu 6:35-44; Luca 9:12-17; Ioan 6:5-14.
9. Matei 15:32-38; Marcu 8:1-9.
10. Luca 5:12-13; Luca 17:11-19
11. Matei 9:27-30; Marcu 8:22-25; Ioan 9:1-41
12. Luca 5:17-26; Luca 6:6-10
13. Luca 7:11-16
14. Luca 8:41-42 si 49-55
15. Ioan 11:1-44
16. Ioan 11:39
17. Geneza 2:7
18. Marcu 7:31-35
19. Marcu 8:22-25
20. Ioan 9:1-41
21. Posibil pentru a creste asteptarile din partea celor care ar fi reactionat intr-un mod particular la atingere – orbul, surzii si leprosii.
22. Luca 17:11-19
23. Ioan 2:11. Vezi si Luca 17:15,18; Ioan 11:4,40
24. Ioan 11:4,40
25. Miracolele nu sunt neaparat o dovada a zeitatii; mai degraba sunt o manifestare a puterilor supranaturale. Altii in Biblie, de la magicienii lui Faraon (Exod 7:22) la profetul mincinos (Apocalipsa 19:20), au facut minuni.
26. Ioan face asta prin prezentarea situatiei, invatatura pe care Isus a extras-o ( de exemplu, „Eu sunt Painea vietii” dupa hranirea celor 5000; „Eu sunt Invierea si Viata” dupa invierea lui Lazar), cresterea in credinta a celor care erau dispusi sa accepte adevarul si avansarea in orbire spirituala a celor care au respins afirmatiile Domnului Isus.
27. Ioan 20:31
28. Ioan 1:3; 1 Corinteni 8:6; Efeseni 3:9; Coloseni 1:16; Evrei 1:2
Tradus cu acordul autorului.
Originalul aici.
Tradus cu acordul autorului.
Originalul aici.
slava Dumnezeului nostru Isus Cristos, El este Dumnezeul adevarata si viata vesnica, fie slavit deci Tatal, Fiul si Duhul Sfant , Dumnezeul nostru Preasfant, Elohim, Iahve,
RăspundețiȘtergere