Evolutionistul care era impotriva lui
Dumnezeu dar si impotriva lui Darwin
de Russell
Grigg
Filosoful german Friedrich
Nietzsche (1844-1900) este probabil cel mai cunoscut pentru afirmatia “Dumnezeu
este mort”. Nu asa de bine cunoscut este faptul ca desi el credea in evolutie,
a respins vehement principiile majore ale Darwinismului. (1)
Nietzsche
si “moartea lui Dumnezeu”
Nietzsche a proclamat moartea
lui Dumnezeu in “Stiinta voioasa” (2) printr-o parabola despre cu un nebun si o
lanterna care il cauta pe Dumnezeu, numai pentru a sfarsi ridiculizat de
concetatenii sai:
wikipedia.org |
“Nebunul a sarit in mijlocul
lor si i-a pironit cu privirea. “Unde este Dumnezeu?” a strigat el; “Iti voi
spune. L-am ucis – eu si cu tine. Noi
toti suntem ucigasii sai... Dumnezeu este mort.... Si noi l-am omorat”. (3,4)
Nietzsche a explicat apoi ca
se referea la faptul ca “credinta in Dumnezeul crestin a devenit incredibila”.
(5) Motivul sau pare a fi fost contracarea conceptului viitoarei judecati –
prin anuntarea mortii Judecatorului! El a scris: “Il respingem pe Dumnezeu;
prin respingerea Sa, negam orice raspundere.” (6)
In locul lui Dumnezeu,
Nietzsche a propus Super-omul, (Übermensch in limba germana)
(7), un individ amoral, imaginar, super-puternic, care va infrange orice
opozitie precum si nevoia de Dumnezeu – pentru ca in viziunea lui Nietzsche,
Dumnezeu era o iluzie a mintii.
Nietzsche
si Geneza
In “Anticristul”, Nietzsche
s-a dezlantuit impotriva lui Dumnezeu si a istoriei Genezei: “A fost oare
inteleasa cu adevarat povestea care sta la inceputul Bibliei – povestea fricii
mortale a lui Dumnezeu de stiinta”...
“Prima greseala a lui Dumnezeu: omul nu a gasit animalele
distractive – le-a dominat, el nu si-a dorit sa fie un ‘animal’. In consecinta
Dumnezeu a creat femeia. Si atunci intr-adevar a luat sfarsit plictiseala dar a
fost si un sfarsit al altceva! Femeia a fost a doua greseala a lui Dumnezeu. – “Femeia in esenta ei este sarpe,
Eva – orice preoteasa stie, orice rau
vine in lume prin femeie’...” (8)
Poate cel mai elegant
comentariu asupra acestei afirmatii este sa o tratam ca pe un semn al inceputului
ultimilor 11 ani de nebunie ai lui Nietzsche.
Nietzsche
vs Darwin
Nietzsche a scris la scurt
timp dupa Darwin. Milioanele de ani de evolutie erau deja considerati “fapt”,
iar teoria evolutionista era extrem de populara printre membrii elitei vremii,
din care o parte inca mai dezbatea mecanismul. Un ateu trebuie, prin definitie,
sa creada in ‘evolutie’ – o lume care s-a creat singura – indiferent de cum s-au intamplat aceste transformari.
Nu este deci surprinzator sa vedem un ateist ca Nietzsche scriind in “Asa
grait-a Zarathustra”: “Voi [omenirea] v-ati transformat din viermi in oameni,
si mare parte din voi e inca vierme. Odata erati primate, si chiar si acum
fiinta umana este mai primata decat orice primata.” (9)
Totusi, el s-a opus vehement
ideilor lui Darwin despre “cum” s-a petrecut evolutia, preferand propria
notiune, ceea ce el numea “vointa de putere”.
Nietzsche a afirmat ca Darwin
s-a inselat in patru aspecte fundamentale ale teoriei sale.
- Schimbarile mici nu pot produce organe noi
El a realizat ca un
organ partial format nu are nici o valoare pentru supravietuire si a scris:
“Impotriva darwinismului. – Utilitatea unui organ nu ii explica originea; din
contra! Pentru o mare parte a duratei de formare acesta nu ajuta individul si
nu ii este de nici un folos, cu atat mai putin in lupta cu inamici si
circumstante externe.” (10)
Nietzsche sustine
ca in viata reala mai repede supravietuiesc cei slabi decat cei puternici. El a
scris:
- Cei slabi supravietuiesc celor puternici
“Anti-Darwin – Cu privirea la mult
aclamata “lupta a vietii”, ... acolo unde este o lupta este si o lupta pentru putere... deznodamantul este invers
celui dorit de scoala lui Darwin... cei slabi ii domina pe cei puternici din
nou si din nou – motivul fiind ca ei sunt in majoritate si sunt mai isteti.... Darwin a uitat mintea.” (11)
- Selectia sexuala nu normala
Nietzsche a scris
despre notiunea lui Darwin:
“Anti-Darwin ... Aproape intotdeauna
vedem masculi si femele care fructifica orice oportunitate intamplatoare,
nearatand nici un fel de selectivitate.” (12)
- Absenta formelor tranzitionale
Nietzsche scrie:
“Nu exista forme
tranzitionale. ... Se spune ca fiintele primitive sunt stramosii celor
existente. Dar o privire aruncata asupra florei si faunei din Tertiar nu ne
duce cu gandul decat la o tara neexplorata care gazduieste specii care nu
exista in alta parte, in timp ce altele care exista in alta parte lipsesc.”
(12) [Tertiarul este o perioada geologica ulterioara disparitiei dinozaurilor,
in viziunea care considera o perioada lunga a istoriei pre-umane.]
Nietzsche ne ofera
apoi o alta sectiune, din nou indreptata Anti-Darwin:
“Anti-Darwin. – Ceea ce ma surprinde cel
mai mult atunci cand ma gandesc la destinul omenirii este ca intotdeauna vad
oposul a ceea ce Darwin si scoala lui doresc
sa vada astazi: selectia in favoarea celui mai puternic, mai bine alcatuit si
progresul speciilor. Exact oposul este palpabil ... Inclin sa cred ca scoala
lui Darwin a fost inselata complet ... .
Vointa de putere,
in care recunosc caracterul si fundamentul tuturor schimbarilor, ne ofera motivatia
pentru care selectia nu este in favoarea exceptiilor si norocului: cei mai
puternici si norocosi sunt slabi in comparatie cu instinctele unei turme
organizate, timiditatii celui slab, cu vasta majoritate.” (13)
Nu este
surprinzator atunci ca in autobiografia sa, “Ecce Homo” (14), Nietzsche descrie
ca “bivoli” pe acei carturari care cred ca super-omul sau este un produs al
evolutiei darwiniene. (15)
Nietzsche, Darwin si Hitler
Exemplul cel mai
bun al ‘Super-omului’ lui Nietzsche este omul care a trait dupa propria
moralitate si si-a anihilat orice opozitie, Adolf Hitler. Hitler a imbratisat
atat Darwinismul cat si filosofia lui Nietzsche. Pentru el notiunea lui Darwin
despre dominarea celor slabi de catre cei puternici era cel mai puternic bine.
In acelasi timp, el se considera a fi ‘super-omul’ descris in filosofia lui
Nietzsche, (16) si a aplicat ideea acestuia legata de superioritatea unor
indivizi in incercarea de a convinge poporul german ca apartine ‘rasei
superioare’.
Hitler a transpus
ideile lui Darwin si Nietzsche la o concluzie logica – o morala ateista care a
rezultat in devastarea Europei si uciderea a peste sase milioane de civili in
Holocaust. (17)
Concluzie
Nietzsche si-a
fluturat pumnul catre Dumnezeu, dar Nietzsche este mort iar Dumnezeu este viu.
Asa ca ultimele cuvinte ii apartin lui Dumnezeu.
“Nebunul zice în
inima lui: „Nu este Dumnezeu!” (Psalmii 14:1)
“Fiindcă
propovăduirea crucii este o nebunie pentru cei ce sunt pe calea pierzării; dar
pentru noi, care suntem pe calea mântuirii, este puterea lui Dumnezeu. Căci este scris: „Voi prăpădi înţelepciunea celor
înţelepţi şi voi nimici priceperea celor pricepuţi.” (1 Cor 1:18,19)
Referinte si note
- Pentru mai multe detalii despre viata si scrierile lui Nietzsche vezi Grigg R vezi Journal of Creation 24(1):106–112, 2010.
- Stiinta Voioasa a lui Nietzsche.
- Nietzsche si-a scris lucrarile in sectiuni numerotate (cateodata o carte intreaga, cateodata capitol cu capitol), facand astfel usoara gasirea oricarui citat in orice traducere sau in orice editie, prin simpla cautare a numarului sectiunii. Vom folosi aceasta practica si in acest articol.
- Stiinta Voioasa (Germana: Die fröhliche Wissenschaft, 1882), section 125; trad. de W. Kaufmann, Random House, New York, 1974, p. 181.
- Ref. 4, section 343, p. 279.
- Nietzsche, F., Twilight of the Idols, or, How to Philosophize with a Hammer (German Götzen-Dämmerung, oder, Wie man mit dem Hammer philosophiert, 1889), cap 6 Cele patru mari erori, sect 8, trans. de R.J. Hollingdale, Penguin Books, London, 1968, p. 65.
- Introdusa in cartea, Thus Spoke Zarathustra: A Book for All and None (Germana Also sprach Zarathustra: Ein Buch für Alle und Keinen, 1883–1885), in care profetul fictional Zarathustra prezinta ideile lui Nietzsche lumii. Aceasta a inspirat poem simfonic omonim, scris de Richard Strauss (1896), cunoscut publicului larg pentru deschiderea sa – tema filmului lui Stanley Kubrik din 1968: 2001: A Space Odyssey
- Nietzsche, The Anti-Christ, section 48, trans. by R.J. Hollingdale, Penguin Books, London, 1968, pp. 175–76
- Nietzsche, F., Thus Spake Zarathustra, Zarathustra’s Prologue section 3, trans. by G. Parkes, Oxford University Press, New York, 2005, p. 11.
- Nietzsche, F., The Will to Power, section 647. trans. by W. Kaufman and R.J. Hollingdale, Random House, New York, 1967, p. 343.
- Ref. 6, chapter 9, section 14, trans. by R.J. Hollingdale, pp. 86–87
- Ref. 10, section 684, pp. 362–363.
- Ref. 10, section 685, p. 364. Nietzsche pare a fi inteles gresit argumentele darwiniene, considerand “capabilitatea” ca “putere” in fraza “cele mai capabile de reproducere/supravietuire”.
- Latina pentru ‘Iata Omul’, preluat din Ioan 19:5, cuvintele lui Pilat catre gloata cand l-a infatisat pe Mantuitorul biciuit.
- Nietzsche, F., Ecce Homo, chapter 3, section 1, trans. by W. Kaufman, Vintage Books, (Random House), New York, 1967, p. 261.
- Shirer, William. The Rise and Fall of the Third Reich, 1959. New York: Simon & Schuster, 1990, p.101. Shirer a scris: “Ca la sfarsit s-a considerat super-omul profetit de Nietzsche nu poate fi contestat.”
- Documentat in Weikart, R., From Darwin to Hitler: Evolutionary Ethics, Eugenics, and Racism in Germany, Palgrave Macmillan, New York, USA, 2004; see review in Creation 27(4):39, 2005
Tradus cu acordul autorului. Originalul il puteti gasi aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu