marți, 23 noiembrie 2010

Adam si sistemul imunitar

Source: Wikipedia

Joshua C. Din Arizona pune o intrebare referitoare la sistemul imunitar, avand in vedere ca Dumnezeu a creat toate lucrurile “foarte bune” (Geneza 1:31). Doctorul in medicina Carl Wieland raspunde.

JC: Mi-am facut proiectul de diploma pe tema autenticitatii biblice, iar in procesul de cercetare am gasit numeroase dovezi care sprijina Sfanta Scriptura, dovezi cu privire la crearea pamantului in sase zile si dovezi care sprijina ideea unui pământ tanar.

Cu toate acestea, am ramas cu o intrebare care priveste crearea omului si Caderea. Am inteles ca intreaga creatie era perfecta inainte de pacatuirea lui Adam si a Evei. Nu exista moarte, boala si altceva de felul asta, corect? Apoi ei au pacatuit, iar moartea a intrat in randul creatiei. Tocmai aici apare intrebarea mea. Daca viata era perfecta inainte de pacatuire, viata, in special cea a omului, avea un sistem imunitar? Adica nu era nevoie de sistem imunitar inainte de Cadere deoarece viata era perfecta si nu existau boli cu care sistemul imunitar sa lupte. Intrebarea este: sistemul imunitar a aparut dupa Cadere? Sau omul avea sistem imunitar, dar nu a fost folosit decat dupa Cadere? Daca cea de-a doua varianta este cea corecta, atunci aveam organele pregatite de la inceput. 

Va rog sa imi dati un raspuns la aceasta intrebare, fiindca este singura care mi-a ramas in minte si la care nu am gasit raspuns.

CW: Atunci cand ne referim la conditiile dinainte de Cadere trebuie sa luam in considerare ca intotdeauna va exista elementul „poate”. Informatia pe care ne-o ofera Biblia este foarte compacta si de cele mai multe ori deducem unele lucruri indirect. De aceea nu putem face nici o observatie concreta. Cu toate acestea, am gasit cateva principii care sunt de folos in a asigura ca speculatiile cuiva sunt pe cat se poate de informate, mai ales in ceea ce priveste problema structurior sau sistemelor biologice folosite fie sa dauneze fie sa protejeze impotriva daunatorilor. 

1. Noi suntem descendentii fizici ai lui Adam. Din punct de vedere teologic acest lucru este foarte important. Isaia vorbeste despre Mesia care are sa vina (Isus) ca fiind „Rascumparatorul”, adica Unul care este ruda de sange cu cei pe care ii rascumpara (Isaia 59.20, care foloseste acelasi cuvant ebraic גּואֵל (gôēl) care apare si in descrierea lui Boaz in relatie cu Rut). Daca nu am face parte din genealogia primului Adam, nu am putea fi salvati prin sacrificiul „ultimului Adam” (1 Corinteni 15.45), Domnul Isus Hristos (un descendent al „primul om, Adam”, din Maria (Luca 3.23-28)). Asadar Eva trebuia sa fie si ea descendenta fizica din Adam, altfel ea neputand fi o potentiala mostenitoare a salvarii. Prin urmare noi ne tragem de fapt „din Adam”, si nu „din Adam si Eva”. Astfel, ea a fost facuta din oasele lui Adam („os din oasele mele si carne din carnea mea”) – adica din coasta lui si nu din materiale brute asa cum a fost facut Adam [1].

Descendenta noastra fizica din Adam indica o conexiune biologica-ADN, sau o continuitate, daca vrei, de la Adam (si Eva) pana la noi. Acest lucru face foarte putin probabil faptul ca organismele lui Adam si al Evei sa fi fost radical diferite de ale noastre. Structurile si organele din organismele noastre sunt codate de catre ADN-ul din genele noastre. Acestea sunt programele pe care le mostenim de la parintii nostri, care la randul lor le-au mostenit de la bunicii nostri si asa mai departe – in combinatii variate, bineinteles, astfel incat fiecare dintre noi este unic din punct de vedere genetic. Urmarind acest lant pana la Adam si Eva se ridica intrebarea: de ce acealeasi programe ar fi codat altceva la primii nostri stramosi? Pe scurt, organismele lor trebuie sa fi fost foarte asemanatoare cu ale noastre. Doar pe baza acestor dovezi si as fi foarte reticent in fata afirmatiei ca Adam nu a avut un sistem imunitar.

2. Creatia s-a incheiat la sfarsitul Saptamanii Creatiei (Geneza 2:3). Aceasta s-ar parea ca exclude altceva decat, probabil, o reproiectare limitata in momentul Caderii – de exemplu, corpul sarpelui si al Evei (pentru nasterea de copii). Prin urmare, o intregire a creatiei sau o recreere este putin probabila.

Si punctul 1) si punctul 2) sugereaza ca sistemul imunitar al lui Adam era probabil foarte asemanator cu al nostru (diferit doar prin faptul ca nu continea greseli de copiere genetice, cunoscute sub denumirea de mutatii, din care noi toti mostenim cateva sute de la generatiile anterioare).

Dat atunci, ce insemna sistemul imunitar pentru oamenii dinainte de Cadere? In primul rand cateva puncte suplimentare.

3. Caderea a avut loc la cel mult o saptamana dupa Creatie, probabil chiar mai putin. Aceasta este o deductie din faptul ca Eva nu a ramas insarcinata decat dupa Cadere. Adam si Eva erau doi oameni casatoriti, sanatosi, carora li se poruncise cat inca erau in Eden sa creasca si sa se inmulteasca (Geneza 1.22). In lumea dinainte de Cadere in care nu exista suferinta si boala, nu se putea sa existe trompe uterine blocate sau alte defecte sau deficiente care sa duca la infertilitate. Este foarte putin probabil ca Eva sa fi trecut prin mai mult de 1-2 cicluri fertile fara sa fi ramas insarcinata. Cu toate acestea, prima nastere inregistrata in Biblie este cea a lui Cain, care a avut loc dupa Cadere.

4. Dumnezeu a stiut dinainte ca va avea loc Caderea. In calitate de creator al timpului, Dumnezeu este in afara timpului. Isus in Ioan 8.58 nu spune „mai inainte ca sa se nasca Avraam, am fost Eu”, ci El spune „mai inainte ca sa se nasca Avraam, sunt Eu” [2] El, Yahweh (YHWH, Iehova), marele „Eu sunt” din Exod 3.14 [3], eternul timp prezent daca vreti, este acela care zice de asemenea „Eu sunt Inceputul si Sfarsitul” (Apocalipsa 21.6). In Isaia 46.10 Dumnezeu ne spune: „Eu am vestit de la inceput ce are sa se intample si cu mult inainte ce nu este inca implinit”. Pe scurt, viitorul nu il ia prin surprindere pe Dumnezeu.

Punctele 3) si 4) luate impreuna ar permite ideea ca Dumnezeu a construit structuri in creaturile Sale (inclusiv in Adam si Eva) care aveau sa fie utilizate sau utilizate pe deplin doar dupa Caderea ce avea sa aibe loc.

Asadar un raspuns posibil la intrebarea ta este ca sistemul imunitar exista in Adam pentru ca era nevoie de el pentru a apara impotriva agentilor patogeni din lumea de dupa Potop cu care avea sa ia contact curand.

Cu toate acestea, eu cred ca este foarte probabil ca sistemul imunitar al fiintelor umane sa fi jucat un rol foarte important si inainte de Cadere. Rolul sistemului imunitar nu este doar acela de a lupta impotriva organismelor vii cum ar fi germenii care cauzeaza bolile, dar el ajuta de asemenea organismul sa faca diferenta dintre sine si non-sine [4] Unul din rolurile sistemului imunitar este acela de a construi anticorpi ca si protectie impotriva oricaror proteine straine (nu doar germeni) care intra in organismul nostru.

S-a estimat ca doar o mica parte din toate bacteriile si virusii sunt patogeni, mai putin de 1%; nu se cunostea nici un agent patogen in domeniul Archaea [5]. Exista un numar de roluri benefice ale bacteriilor si ale virusilor [6].

In particular, exista germeni in ziua de azi care nu ne fac nici un rau, de fapt sunt folositori in functionarea intestinului, dar asta doar daca stau doar in interiorul intestinului. Cercetari recente au aratat ca apendicele este „o casa sigura” pentru asemenea germeni „buni”. Dar daca acesti germeni ar intra in sange, ar putea cauza o otravire a sangelui coplesitoare. Aceasta se poate intampla cand un apendice inflamat sau infectat care nu este indepartat la timp din organism se gangreneaza, ducand la peritonita si mai departe la septicemie (infectie in sange) – aceiasi germeni care erau inofensivi in „locul lor potrivit”, invadand fluxul sanguin, pun acum in pericol viata acelei persoane.

Dar cum se face ca o astfel de invazie ostila nu are loc cu regularitate tinand cont de nenumarate milioane de astfel de bacterii care vin in contact direct cu vasele sanguine capilare, etc.? Parte din raspuns este: din cauza sistemului imunitar [7] care este acolo tocmai pentru a inlatura orice astfel de „intrusi accidentali” inainte ca acestia sa aiba sansa sa se inmulteasca. 

Acelasi sistem imunitar asigura ca bacteriile din intestinul gros (care trebuie sa fie acolo) nu ajung in intestinul subtire (unde nu au ce cauta).

Cred ca aceeasi situatie era probabil si inainte de Cadere, adica existau microbi care locuiau in intestinul gros si care indeplineau diferite roluri „benefice”. Acest fapt este relevant de asemenea pentru originile acestor bacterii (si ale altora), pentru ca se poate ridica o intrebare similara referitoare la acestea – cand a creat Dumnezeu bacteria E. coli, de exemplu. In ziua de astazi aceasta bacterie produce boli, dar face parte, de asemenea din asa-numita „flora intestinala”, adica locuitorii intestinului gros. Eu cred ca raspunsul este ca aceste bacterii faceau parte din creatia originara. Doar pentru ca ceva are capacitatea de a face rau in conditii normale nu inseamna ca nu are ce cauta intr-o lume perfecta. Ceea ce este exclus este raul real. De exemplu, existau in lumea perfecta lacuri in care Adam putea cadea si pietre care teoretic puteau fi aruncate inspre cineva cu putere. Nici lacurile si nici pietrele nu sunt „rele” in ele insele, desi fiecare dintre acestea este capabila de „lucruri rele” in anumite circumstante. 

Tot astfel, E.coli ar fi putut exista inainte de Cadere, tocmai pentru ca aceste bacterii nu sunt mai „rele”, luate separat, decat lacurile sau pietrele.

Putem fi siguri ca nu a existat sansa unui pericol real care sa i se intample lui Adam, datorita protectiei si vegherii lui Dumnezeu. Dar in acest caz, mecanismul de mediere pe care l-a folosit Dumnezeu era un mecanism fizic „natural” pe care El Insusi la proiectat – unul care avea acelasi rol de „protejare impotriva vatamarii” inainte si dupa Cadere.

Putem afirma fara sa ne temem ca gresim ca intr-o lume perfecta, cea dinainte de Cadere, Dumnezeu s-a asigurat ca nici un rau nu avea sa fie facut, fie de catre lacuri, pietre sau E.coli. Nu cunoastem un alt mecanism general (altul decat vegherea Sa perfecta asupra tuturor lucrurilor, cum este situatia Israelitilor din pustie a caror incaltaminte nu s-a uzat timp de 40 de ani (Deuteronom 29.5)) pe care Dumnezeu sa-l fi putut folosi pentru a pazi de pericole cauzate de lucruri cum sunt lacurile sau pietrele. Stim insa un mecanism general pe care Dumnezeu il putea folosi pentru a preveni de raul cauzat de E.coli, de exemplu – adica, acelasi sistem imunitar care oferea protectie omului (desi nu mai era perfect) dupa Cadere.

Acelasi tip de argument poate fi adus pentru rolul sistemului imunitar de a indeparta alti potentiali „intrusi” pentru organismele noastre – cel dinainte de Cadere avea aceleasi roluri ca si cel de dupa Cadere, doar ca sistemul imunitar de dupa Cadere avea posibilitatea sa dea gres, adica anumite microorganisme sa fie capabile sa depaseasca capacitatea de aparare a corpului. Conditiile de dupa Cadere cresteau de asemenea provocarile venite din partea agentilor patogeni (entitati cauzatoare de boli) care pot suferi mutatii rezultand tulpini mai virulente, sau din tulpini care nu cauzeaza boli la om, sa cauzeze in urma unor mutatii. 

Ideea pe care am incercat sa o dezvolt aici este aceea ca, daca Adam avea un mecanism care il proteja impotriva pericolelor posibile inainte sa Cadere, acest lucru nu vine in conflict cu ideea ca nu exista nici un motiv pentru care un pericol real sa aiba loc intr-o lume fara pericole.

Pentru a clarifica chiar mai mult aceasta chestiune, sa luam in considerare analogia urmatoare – pielea umana. O functie importanta a pielii noastre este aceea de a preveni dezhidratarea, nelasand ca fluidele interne sa se evapore. Acest „mecanism natural” este la lucru pentru a preveni impotriva unui rau potential prezent continuu. Nu exista nici un argument, cred, impotriva ideii ca Adam a avut pielea ca si a noastra. Asadar il avem pe Adam protejat printr-un sistem fizic (pielea) de un rau posibil (pierderea fluidelor vitale din corp), si asta inainte de Cadere. Putem fi siguri ca un astfel de rau nu i s-ar putut intampla in realitate lui Adam, datorita protectiei si vegherii lui Dumnezeu. Dar in acest caz, mecanismul intermediar pe care l-a folosit Dumnezeu a fost un mecanism „natural” fizic pe care El insusi l-a proiectat – unul care avea aceeasi functie de „protectie impotriva raului” si inainte si dupa Cadere. La fel este si cu sistemul imunitar. Sper sa iti fie de folos. 

Cu sinceritate, al tau in Hristos,
Carl W.

Referinte

  1. Aceasta nu inseamna ca ea a fost neaparat o clona biologica, rezultata prin duplicarea cromozomilor X ai lui Adam. Desi acest lucru este posibil, nu numai ca este inutil, dar si limiteaza scopul variabilitatii biologice in populatia umana, deoarece numarul maxim de alele (forme variate ale aceleiasi gene) in orice locus (o pozitie intr-unul din cromozomi) in absenta oricarei schimbari cauzate de mutatii dupa Creatie, ar fi atunci in numar de 2 in loc de 4. 
  2. Limba greaca este foarte clara: spre deosebire de γενέσθαι (genesthai) a lui Avraam, care inseamna ca el a venit in existenta, Isus spune ἐγὼ εἰμί (egō eimi Eu sunt), evitand timpul trecut pentru ca El doar exista. Asadar, Isus nu numai ca proclama ca El a existat inainte de Avraam, care a murit cu mult timp inainte ca Isus sa se fi nascut, dar mai mult, El nici macar nu a venit in existenta.
  3. Pentru a se sustrage de puterea acestui lucru, unele culte religioase afirma ca Exod 3:14 s-ar traduce mai bine: „Eu voi fi cel ce voi fi”. Dar probabil ca ei ar trebui sa informeze si Societatea Scrierilor Evreiesti, deoarece traducerea lor este „Eu sunt Cel ce sunt”, iar ei nu au nici un interes in ce priveste Trinitatea. Expresia in ebraica este אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה ’ehyeh ’asher ’ehyeh.Septuaginta (LXX), tradusa in jurul anului 250 d.Hr. spune ἐγὼ εἰμί ὁ ὢν (egō eimi ho ōn Eu sunt fiinta).
  4. Vezi si Sarfati. J., Cu intentie (mai sus), cap. 13: De ce exista „lucruri rele” in natura? 2008.
  5. Pace, N.R., O perspectiva moleculara a diversitatii microbiene si biosfera. Science 276:734–740, 1997
  6. Vezi si Bergman, J., Dumnezeu a facut virusii patogeni? J. Creation 13(1):115–125, 1999; Kim, M., O perspectiva biologica asupra virusilor, J. Creation 20(3):12–13, 2006; Francis, J.W., Substratul organic al vietii: perspectiva unui creationist asupra microbilor si virusilor, Dezbateri la cea de-a V-a Conferinta Internationala despre Creationism, pp. 433–444, 2003
  7. Termenul de „sistem imunitar” este folosit aici in sens larg, pentru a include toate mecanismele prin care organismul blocheaza si lupta impotriva „intrusilor”.
Articol tradus cu acordul autorului. Originalul aici.

luni, 8 noiembrie 2010

Exista cu adevarat Dumnezeu? Cum ai raspunde?

De Ken Ham

In viata de zi cu zi, cam totul pare sa aiba un inceput. De fapt, legile stiintei arata ca pana si lucrurile care par sa nu se schimbe, de-a lungul vietii noastre, cum ar fi soarele si restul stelelor, se consuma incet. Soarele isi consuma combustibilul intr-o rata de milioane de tone pe secunda – cauza datorita careia nu poate rezista la infinit, si automat trebuie sa aiba un inceput. Acelasi lucru este valabil pentru tot universul.

Asa ca atunci cand crestinii afirma ca Dumnezeul Bibliei a creat intreg universul, unii ar putea pune o intrebare care pare logica, adica “Dumnezeu cum a aparut?”

Biblia spune foarte clar, in mai multe locuri ca Dumnezeu este in afara timpului. El este etern, fara inceput si fara sfarsit – El este infinit! El stie toate lucrurile, avand o inteligenta infinta. (1)

Este logic? Poate stiinta moderna accepta o asemenea notiune? Si cum ai recunoaste dovezile in favoarea unui Creator inteligent?

Recunoscand inteligenta

Oamenii de stiinta se entuziasmeaza cand gasesc, intr-o pestera, unelte din piatra, deoarece acestea vorbesc despre inteligenta – un creator. Nu puteau sa apara de la sine. Cum nimeni nu ar putea crede ca sculptura de pe Mt Rushmore, reprezentand figurile presedintilor americani ar fi produsul a milioane de ani de eroziune fortuita.  Putem recunoaste design-ul – dovada manifestata a inteligentei – in toate obiectele create de om.

In mod similar, ne putem reaminti de faimosul argument al lui William Paley, “un ceas implica si un ceasornicar”.(2). Cu toate acestea, astazi, o mare parte din oameni, incluzand oameni de stiinta, cred ca toate plantele si animalele, inclusiv incredibil de complexele creiere al oamenilor care construiesc ceasuri, masini,etc., nu au fost proiectate de un Dumnezeu inteligent ci au aparut dintr-un proces evolutionar neinteligent. Dar este aceasta o pozitie argumentabila?

Design-ul in lucrurile vii

Dr. Michael Denton, specializat in biologie moleculara, scriind ca agnostic, a concluzionat:
“Pe langa nivelul de ingeniozitate si complexitate prezentat de masinaria moleculara a vietii, chiar si cea mai avansata tehnologie ( a secolului XX) pare stangace... Este o iluzie sa credem ca in acest moment suntem constienti de mai mult de o mica fractiune din totalul design-ului biologic. In practica, in fiecare camp al cercetarii biologice fundamentale, sunt descoperite noi trepte de complexitate si design, intr-un ritm aflat in accelerare continua.” (3)

Renumitul cruciat al darwinismului si ateismului, Prof. Richard Dawkins, afirma:

“Am constatat ca fiintele vii sunt atat de frumos “create” incat este improbabil sa fii aparut din intamplare.” (4)

Astfel chiar si cei mai inflacarati atei, admit ca tot ce ne inconjoare denota un design. Pentru un crestin, designul pe care il vedem peste tot in jurul nostru, este in total acord cu explicatia biblica conform careia Dumnezeu a creat totul.

Totusi, evolutionisti ca Dawkins, resping ideea unui Creator. El comenteaza (sublinere adaugata de autor):

In ciuda tuturor aparentelor, singurul ceasornicar din natura, este reprezentat de fortele oarbe ale fizicii, desfasurate intr-un mod cu totul special. Un ceasornicar adevarat are viziune: el proiecteaza rotite si resorturi, planifica conectarea lor, luand in calcul viitoarea lor utilitate. Selectia naturala, procesul orb, inconstient, automat descoperit de Darwin, si care acum stim ca este explicatia pentru existenta si aparenta forma utila a tuturor formelor de viata, nu are un scop... Nu are ratiune.... Nu planifica pentru viitor.... este ceasornicarul orb.” (5)

Selectia si design-ul

Viata este construita pe informatie, continuta in molecula ereditatii, ADN-ul. Dawkins crede ca selectia naturala (6) si mutatiile (greseli oarbe, fara sens in ADN) asigura impreuna mecanismul responsabil de producerea a vaste cantitati de informatii necesare pentru aparitia fiintelor vii. (7)

Selectia naturala este un proces logic, care poate fi observat. Totusi, selectia nu poate opera decat cu informatia deja continuta in gene – nu produce informatii noi. (8) In fapt, aceasta este conforma cu descrierea biblia a originilor: Dumnezeu a creat specii distincte de animale si plante, fiecare fiind capabila de reproducere cu exemplare din propria specie.

Se poate observa o variatie foarte mare in cadrul unei specii, ca rezultat al selectiei naturale. Ca exemplu, cainii dingo, lupii si coiotii s-au dezvoltat de-a lungul timpului ca rezultat al selectiei naturale care opera in cadrul informatiilor stocate in genele speciei lup/caine.

Dar nu s-a adaugat produs informatie noua – aceste varietati au rezultat din rearanjarea si sortarea informatiei prezente initial in cadrul speciei. O specie nu a fost niciodata observata transformandu-se in cu totul alta specie, cu informatii genetice noi care nu existau inainte!

Fara o cale de a creste cantitatea de informatie, selectia naturala nu va functiona ca mecanism pentru evolutie. Evolutionistii sunt de acord cu aceasta, dar sustin ca mutatiile, cumva, ofera noile informatii pe baza carora sa actioneze selectia naturala.

Pot mutatiile sa produca informatie noua?

De fapt, raspunsul este acum clar, nu! Dr. Lee Spetner, un om de stiinta care a predat teoria informatiei si comunicarii la Universitatea John Hopkins, afirma urmatoarele in cartea sa:
“In acest capitol voi aduce cateva exemple de evolutie, [exp. presupuse exemple de evolutie], in particular mutatii, si voi arata ca informatia nu este sporita.... Dar in toata lectura pe care am citit-o in literatura stiintifica, nu am descoperit niciodata o mutatie care sa adauge informatie. (9)

Toate mutatiile care au fost studiate la nivel molecular, au dat dovada de material genetic redus si nu crescut. (10)

Teoria ND  (neo-darwiniana) ar trebui sa explice cum informatia necesara vietii a fost crescuta prin evolutie. Diferenta biologica esentiala intre oameni si bacterii este informatia continuta in gene. Toate celelalte diferente biologice provin din aceasta. Genomul uman contine mult mai multa informatie decat genomul bacterial. Informatia nu poate fi crescuta prin mutatii care o pierd. O afacere nu poate fi profitabila, mergand constant in pierdere.” (11)

Oamenii de stiinta evolutionisti nu pot ocoli concluziile la care multi dintre ei, inclusiv Dr Spetner, au ajuns. Mutatiile nu actioneaza ca mecanism de alimentare a procesului de evolutie.

Mai multe probleme!

Oamenii de stiinta au descoperit ca intr-o celula, sunt mii de asa-numite “masinarii bio-chimice). Ele trebuie sa fie complete, altfel celula nu poate functiona. Lucruri pe care le consideram foarte simple, ca abilitatea de a percepe lumina si a o transforma in impulsuri electrice, sunt in fapt foarte complicate.

Din moment ce viata este construita pe aceste “masini”, ideea ca procesele naturale ar fi putut crea un sistem viu este nesustenabila. Dr. Michael Behe, biochimist, (Vezi The mouse trap man) foloseste termenul de “complexitate ireductibila” in descrierea acestor “masini” bio-chimice.

“... sisteme de o complexitate ingrozitoare, ireductibila locuiesc in celula. Realizarea consecintelor este ca viata a fost proiectata de o fiinta inteligenta ne socheaza, in secolul XX, cand ne-am obisnuit cu ideea ca viata a aparut ca un simplu proces natural. Dar alte secole au avut parte de socurile lor, si nu exista nici un motiv pentru care noi sa prespunem ca noi ar trebui sa scapam. “ (12)

Richard Dawkins a admis aceasta problema a nevoii unor “masinarii” pentru aparitia vietii:

“Teoria ceasornicarului orb este extrem de puternica, daca ni se permite sa presupunem replicarea si de aici selectia cumulativa. Dar daca replicarea necesita masinarii complexe, din moment ce  stim ca singura cale de existenta a unor masinarii complicate este selectia cumulativa, avem o problema.” (13)

O problema intr-adevar! Cu cat analizam mai mult mecanismele vietii, cu atat mai complicate le descoperim, si cu atat mai mult descoperim ca viata nu putea sa apara de la sine. Nu este nevoie numai de o sursa de informatie, dar si de “masiniariile” complexe ale chimiei vietii, chiar de la inceput!

O problema si mai mare!

Unii insista in continuare ca masinaria primei celule putea sa apara din intamplare. De exemplu, spun ei, prin extragerea aleatoare a literelor alfabetului dintr-o palarie, cateodata vom obtine un cuvant simplu ca “BAT ( traducerea din engleza – liliac)” (14) Asadar, luand in calcul perioade lungi de timp, de ce nu ar fi putut ca informatia complexa sa apara intamplator?

Totusi, ce ar insemna acest cuvant pentru un german sau pentru un chinez? Ideea este ca ordinea literelor este fara sens, daca nu exista o conventie lingvistica si un sistem de traducere care sa ii ofere un sens!

Intr-o celula, exista un astfel de sistem (alte molecule) care traduce secventa ADN. ADN-ul fara sistemul de traducere este fara sens, iar aceste sisteme nu ar exista fara ADN.

O alta complicatie ar fi faptul ca masinaria de traducere, care citeste ordinea literelor din ADN, este ea insasi specificata in ADN. Este inca una din acele masinarii care trebuie sa fie complet functionala, altfel viata nu ar functiona.

Poate informatia sa apara din non-informatie?

Dr Werner Gitt, director si profesor la Institutul Federal German pentru Fizica si Tehnologie, afirma foarte clar ca unul dintre lucrurile foarte clar pe care le stim, este ca informatia nu poate aparea din haos, intamplator. Intotdeauna este nevoie de informatie suplimentara pentru a produce informatie, si in esenta informatia este un rezultat al inteligentei:

“Un cod este intotdeauna rezultatul unui proces mental (are nevoie de o origine inteligenta sau inventator)...  Ar trebui subliniat ca materia nu este capabila sa genereze nici un cod. Toate experimentele indica ca este nevoie de o fiinta inteligenta, care isi exercita vointa libera, constiinta si creativitatea.” (15)

“Nu se cunoaste nici o lege naturala prin care materia sa dea nastere informatiei, nici un proces fizic sau fenomen material care sa poate reusi acest lucru.” (16)

Care este sursa informatiei?

Putem astfel deduce ca enorma cantitate de informatie continuta in fiintele vii trebuie sa aiba o origine inteligenta, care trebuie sa ne fie cu mult superioara, asa cum oamenii de stiinta descopera in fiecare zi. Dar unii ar putea spune ca o astfel de sursa, ar fi trebuit sa fie cauzata de ceva cu si mai multa informatie/inteligenta.

Totusi, daca am gandi asa, ne-am putea intreba de unde a aparut acesta inteligenta superioara? Si cea care a creat-o?... si am putea extrapola pentru totdeauna, la infinit, doar daca....

Doar daca ar exista o sursa a inteligentei infinite, dincolo de intelegerea noastra finita. Dar nu asta ne indica Biblia cand afirma “La inceput Dumnezeu....”? Dumnezeul Bibliei este neindoielnic o fiinta infinita, neconstransa de limitarile spatiale, temporale, cognitive sau oricare alte limitari.

Care este pozitia aparabila din punct de vedere logic? – ca materia exista din eternitate (sau a aparut spontan, fara nici un motiv), si apoi s-a auto-aranjat de una singura, in sisteme informationale impotriva tuturor observatiilor stiintifice? Sau ca o fiinta cu inteligenta infinta (17), a creat sistemele informationale pentru ca viata sa exista, in acord cu observatiile stiintifice?

Raspunsul pare evident, atunci de ce nu toti oamenii inteligenti accepta? Michael Behe raspunde:

“Multi oameni, incluzand multi oameni de stiinta importanti si respectati, pur si simplu nu doresc sa fie ceva dincolo de natura. Ei nu vor ca o fiinta supranaturala sa afecteze natura, indiferent cat de scurta sau constructiva ar putea fi aceasta interactiune. Cu alte cuvinte.... ei aduc un abordare filozofica a priori a stiintei, care restrange ce fel de explicatii vor accepta pentru lumea fizica. Cateodata aceasta duce la comportamente destul de ciudate.” (18)

Ideea de baza este urmatoarea: Daca acceptam ca exista un Dumnezeu care ne-a creat, atunci acest Dumnezeu are drept asupra noastra. In consecinta are dreptul sa stabileasca regulile dupa care sa traim. In Biblie, El ne reveleaza ca noi suntem intr-o stare de rebeliune impotriva Creatorului nostru. Din cauza acestei rebeliuni, numite pacat, trupurile noastre fizice sunt condamnate la moarte – dar vom trai in continuare, fie cu Dumnezeu, fie fara El intr-un loc al judecatii.

Vestea buna este ca El, Creatorul nostru, ne-a oferit prin crucea lui Isus Cristos, o cale de izbavire din pacatul rebeliunii, pentru ca cei care vin la El in credinta, in pocainta fata de pacat, sa primeasca iertarea unui Dumnezeu Sfant si sa petreaca vesnicia cu Domnul lor.

Deci cine l-a creat pe Dumnezeu?

Prin definitie, o fiinta infinita, eterna, care a existat dintotdeauna  - nimeni nu l-a creat pe Dumnezeu. El este cel care este – marele “Eu sunt” al Bibliei (19). El este in afara timpului, de fapt El a creat timpul.

Ai putea spune, “Dar asta inseamna sa accept asta prin credinta, pentru ca nu pot intelege.”

In cartea Evrei ni se spune “Şi fără credinţă este cu neputinţă să fim plăcuţi Lui! Căci cine se apropie de Dumnezeu, trebuie să creadă că El este, şi că răsplăteşte pe cei ce-L caută.” (Evrei 11:6)

Dar aceasta nu este credinta oarba, asa cum cred unii. De fapt, evolutionistii care il neaga pe Dumnezeu au o credinta oarba – ei cred ceva impotriva stiintei – si anume ca informatia a aparut din haos, prin intamplare.

Credinta crestina nu este o credinta oarba – ea este aparabila logic. De aceea Biblia ne spune foarte clar, ca oricine nu se increde in Dumnezeu nu are nici o scuza:

“În adevăr, însuşirile nevăzute ale Lui, puterea Lui veşnică şi dumnezeirea Lui, se văd lămurit, de la facerea lumii, când te uiţi cu băgare de seamă la ele în lucrurile făcute de El. Aşa că nu se pot dezvinovăţi;” (Romani 1:20)

Refereinte si note:

  1. Psalmul 90:2, 106:48, 147:15. Notati ca numai lucrurile care au inceput, au nevoie si de o cauza. Vezi J. Sarfati – If God created the universe, then who created God?, CEN Technical Journal 12(1) 20-22, 1998
  2. W. Paley, Natural Theology, 1802. Reprinted in 1972 by St Thomas Press, Houston, Texas.
  3. M. Denton, Evolution: A Theory in Crisis, Adler and Adler, Maryland, p. 342, 1986
  4. R. Dawkins, The Blind Watchmaker, W.W. Norton & Co, N.Y., p. 43, 1987.
  5. Ref. 4, p. 5.
  6. Selectia naturala – concept conform caruia unele exemplare dintr-o populatie, vor fi mai putin apte de supravietuire/reproducere, decat altele asemanatoare.
  7. Vezi C. Wieland – Stones and Bones, Creation Science Foundation Ltd, Australia, 1995, and G. Parker, Creation:Facts of Life, Master Books, Green Forest Arkansas, 1996
  8. L Lester si R. Bohlin – The Natural Limits to Biological Change, Probe Books, Dallas Texas, pp. 175–6, 1989.
  9. L. Spetner, Not by Chance, The Judaica Press Inc, Brooklyn, New York, pp. 131–2.
  10. Ref. 9, p. 138.
  11. Ref. 9, p. 143.
  12. M. Behe, Darwin’s Black Box, The Free Press, New York, 1996, pp. 252–253.
  13. Ref. 4, pp. 139–140.
  14. In fapt, generarea cuvintelor este mult mai simpla decat aceea a propozitiilor si paragrafelor. Calcule simple arata ca si un miliard de ani nu ar fi suficienti pentru generarea unei singure “propozitii” a unei proteine.
  15. W. Gitt, In the Beginning there was Information, CLV, Bielenfeld, Germany, pp. 64-7
  16. Ref. 15, p. 79
  17. Astfel capabil de a genera informatie infinita, si in mod cert, enorma, desi finita, informatie necesara vietii.
  18. Ref. 12, p. 243
  19. Exod 3:14; Iov 38:4; Ioan 8:58, 11:25, etc.
Tradus cu acordul autorului. Originalul il puteti gasi aici.
 

Dovezi in favoarea lui Dumnezeu

Grab this Headline Animator